Vitaliserende voeding

 

Wat is de reden dat voeding invloed heeft op zoveel verschillende factoren als je energie-nivo, je concentratievermogen, je weerstand, je libido, je uithoudingsvermogen, je stemming, je gewicht, je hormoonbalans, je bloeddruk, je bloedsuikerspiegel, je bot-dichtheid, etc?
En hoeveel invloed heeft de wijze waarop wij onszelf voeden, op het risico de ziekte van Alzheimer, kanker, hart-vaatziekten, diabetes, multipele sclerose, reuma, astma etc. te krijgen?
Uit al dit onderzoek naar de invloed van voeding op lichaam en geest komt gelukkig ook naar voren dat we voeding kunnen aanwenden om onze vitaliteit te verbeteren, onze weerstand verhogen en de meest voorkomende beschavings-ziekten kunnen voorkomen als we onze dagelijkse kost slim kiezen.

De epi-genetica (een nieuw onderzoeksveld in de biologie), geeft een steeds duidelijker antwoord op deze vragen: Onze gezondheid wordt niet zozeer bepaald door onze genetische blauwdruk, maar veel meer door de genetische expressie. De genetische expressie is de mate waarin genen tot uitdrukking komen.

Een nieuwe tak van wetenschap in de biologie: “de epigenetica” laat zien dat de expressie van gunstige genen wordt bevorderd door het eten van bijv. verse groenten en fruit. Neem broccoli, deze groente bevat stoffen die oncogenen (genen gerelateerd aan kanker) kunnen uitschakelen. Diezelfde ongunstige  oncogenen worden geactiveerd door junk food, transvetten, geraffineerde koolhydraten (zoals witmeelprodukten), rood vlees, kunstmatige chemische toevoegingen zoals bepaalde conserveermiddelen, kleurstoffen, smaakversterkers etc. De keuzes die we maken mbt. eten zijn dus in feite een vorm van “genetisch management”. Je kunt je eigen genetische expressie beïnvloeden met voeding. In de plus, maar ook in de min. Het goede nieuws is echter dat we niet gedetermineerd zijn. Wij zijn geen slachtoffer van onze genen zoals lange tijd werd beweerd: Niets aan te doen, het is genetisch. Dit blijkt dus een fabeltje te zijn. Op enkele uitzonderingen na: Naar schatting komen 95 tot 98 % van de mensen ter wereld met een genetische blauwdruk zonder problemen. Een boek over deze materie dat ik zeer kan aanbevelen is:”The Biology of Belief” van Bruce Lipton. Dit boek is in het nederlands vertaald en de titel is: “De Biologie van de Overtuiging”.

Wat betreft onze dagelijkse voeding zijn we de weg behoorlijk kwijt. We voelen niet meer aan wat ons lichaam nodig heeft. En allerlei voedingsadviezen van deskundigen spreken elkaar tegen. Er is dus veel verwarring.
Na ruim 40 jaar advisering op het gebied van voeding is één ding voor mij volstrekt duidelijk geworden: Voeding lijkt een “mogelijkheid” met twee kanten. Wat je eet kan je gezondheid aanzienlijk bevorderen, maar ook ernstig schaden.

Qua voeding leven we in een “toxische omgeving”. Teveel van de voeding die ons omgeeft is schadelijk. Jaren geleden zag ik in een droom een pak witte suiker voorzien van een label die leek op wat er nu op een pakje sigaretten staat. Hopelijk komt er in de toekomst zo’n waarschuwing.

Als ik nu door een willekeurige supermarkt loop dan realiseer ik mij:

  1. Dat 70 tot 80% van wat er wordt aangeboden, ongeschikt is voor consumptie, omdat het zodanig bewerkt is dat het onze gezondheid schaadt.
  2. Dat veel conserveringsmethoden handig zijn voor de voedingsindustrie maar belastend voor de consument.
  3. Dat er aan veel voedingsmiddelen schadelijke stoffen zijn toegevoegd!  zoals bijv. suiker of transvetten die kankerverwekkend zijn.
  4. Dat veel van deze bewerkte, niet meer levende voeding eerder een ongunstige werking heeft in lichaam en geest. Denk bv. aan het ontstekingbevorderende effect van transvetten, suiker etc.

De hoofdzaken van gezondheidsbevorderende, vitaliserende voeding zijn:

  • Dat de voeding voor 90%-100% plantaardig is!
  • Dat de smaak uitstekend is en we er volop van genieten.
  • Dat de voeding absoluut vers is.
  • Dat voeding vrij is van giftige bestrijdingsmiddelen, kleurstoffen, conserveringsmiddelen etc.
  • Dat het groeit op een gifvrije bodem die rijk is aan mineralen en sporen-elementen.
  • Dat voeding zo min mogelijk wordt bewerkt (koken, bakken, pasteuriseren, bestralen, harden, conserveren etc.).
  • Dat voeding vrij is van genetische manipulatie. (we weten nl.niet of dit veilig is op lange termijn)
  • Dat je op voeding die grotendeels plantaardig is langer leeft en minder kans hebt op ziekte.

Het allerbelangrijkste van plantaardige voeding is dat het vers is! Van alle voeding bevatten verse groenten, noten, zaden, paddestoelen, vers fruit, zeewieren en algen de meeste micronutriënten. Micro-nutriënten zijn vitamines, mineralen, enzymen, sporen-elementen etc.

Als we groenten en fruit zoveel mogelijk rauw eten dan gaan de micro-nutriënten niet verloren. Dit geldt met name voor de meeste vitaminen en enzymen die gevoelig zijn voor verhitting.

De enzymen die in vers fruit en groenten zitten spelen tevens een belangrijke rol bij het verteren en opnemen van voeding.

Voor een basis oriëntatie op het gebied van voeding vind ik “de Voedselzandloper” van de arts Kris Verburgh een heel goede start. Hier wordt heel duidelijk uitgelegd wat de werking is van voeding op lichaam en geest.

Bronnen: “The China Study” van T.C. Campbell en “The Spectrum” van Dean Ornish.