Vitaliserende voeding: Toepassingen

 

Wat is de reden dat voeding invloed heeft op zoveel verschillende factoren als: je energie-nivo, je concentratievermogen, je weerstand, je stemming, je gewicht, je bloeddruk, je bloedsuikerspiegel, je bot-dichtheid, maar ook de kans op kanker, hart-vaatziekten, diabetes, multipele sclerose, en nog vele andere factoren?

De epi-genetica (een nieuw onderzoeksveld in de biologie), geeft een steeds duidelijker antwoord op deze vraag: Onze gezondheid wordt niet zozeer bepaald door onze genen, maar veel meer door de genetische expressie. De genetische expressie is de mate waarin de erfelijke informatie van een gen tot uitdrukking komt.

De epigenetica laat zien dat de expressie van gunstige genen wordt bevorderd door bijv. verse groenten en fruit. Ongunstige genen (bijv. oncogenen) worden geactiveerd door junk food, geraffineerde koolhydraten, veel rood vlees etc.. Eten is dus in feite een vorm van “genetisch management”.

Wat betreft onze dagelijkse voeding zijn we de weg behoorlijk kwijt. Voeding lijkt een “mogelijkheid” met twee kanten. Wat je eet kan je gezondheid aanzienlijk bevorderen, maar ook ernstig schaden.

Qua voeding leven we in een “toxische omgeving”.

Als ik nu door een willekeurige supermarkt loop dan realiseer ik mij:

  1. Dat 70 tot 80% van wat er wordt aangeboden, bewerkt en daardoor “dood” is.
  2. Dat conservering handig is voor de voedingsindustrie en slecht voor de consument.
  3. Dat er zelfs aan veel voedingsmiddelen schadelijke stoffen zijn toegevoegd!  zoals bijv. suiker of transvetten die kankerverwekkend zijn.
  4. Dat veel van deze bewerkte voeding een belasting vormt voor lichaam en geest.

De hoofdzaken van gezondheidsbevorderende, vitaliserende voeding zijn:

  • Dat de meest vitaliserende voeding voor 95%-100% plantaardig is!
  • Dat de smaak goed is en we er van genieten.
  • Dat de voeding zo vers mogelijk is.
  • Dat voeding vrij is van giftige bestrijdingsmiddelen, kleurstoffen etc.
  • Dat het groeit op een bodem die rijk is aan mineralen en sporen-elementen.
  • Dat voeding zo min mogelijk wordt bewerkt (koken, bakken, pasteuriseren etc.).
  • Dat je als lacto-vegetariër langer leeft en minder kans hebt op ziekte.

Het allerbelangrijkste van plantaardige voeding is dat het vers is! Van alle voeding bevatten verse groenten noten, zaden en vers fruit de meeste micronutriënten. Micro-nutriënten zijn vitamines, mineralen, enzymen, sporen-elementen etc.

Als we groenten en fruit zoveel mogelijk rauw eten dan gaan de micro-nutriënten niet verloren. Dit geldt met name voor de enzymen die gevoelig zijn voor verhitting.

De enzymen die in vers fruit en groenten zitten spelen tevens een belangrijke rol bij het verteren en opnemen van voeding.

Bronnen: “The China Study” van T.C. Campbell en “The Spectrum” van Dean Ornish.